a retro netrádió

Névnapok

Jenő


Fővinfom
Fővinform
Útinform
Útinform
fb-logo Poptarisznya a Facebookon

Hirdetés:

Autókvartett-1977-csomag

Autóskártya, Autókvartett

KGST, vagy SU kérek, illetve Mindent-vivő. Ezek a mai fejjel szinte értelmezhetetlen kifejezések még valószínűleg élénken élnek a 60-as 70-es 80-as évek egykori gyermekeinek emlékeiben, melyek mind-mind a mostani retro tárgyunkhoz kötődnek: Az Autóskártyához

Az Autóskártya bemutatása:

autoskartya_02   1973_Autos_kartya   kek05a

Az első autóskvartetteket 1961-ben dobták piacra, pontosabban a játékboltok polcaira. A következő változat 1965-ben debütált, majd 1969-ben egy kissé visszalépve a minőségben, egy elég gyenge változattal rukkoltak elő, már legalábbis, ami a rajzok minőségét illeti. 1973-ban már kijavították a csorbát, és az akkori lehetőségekhez képest egy egészen jó minőséget tudtak produkálni. Ezeket hívják a gyűjtők piros hátú kártyáknak. Ezt követte 1975-ben a sárga hátú, 1977-ben pedig a kék hátú változat. Ez utóbbit elég sokáig gyártották, még vagy a 80-as évek végéig megtalálhatóak voltak a Triál boltok polcain…

Trial_emblema   Trial_szatyor   Trial_emblema
Maga a kártyacsomag abszolút normál méretű, bár a későbbiek folyamán készítettek kisebbeket is pl. Autó Revü néven, de mi most azért maradjunk a hagyományos hazai kártyáknál. Tehát egy 40 lapos pakliról van szó, minden kártyalapon egy-egy jármű található. A paklihoz tartozott egy játékszabály leírás is, de a helyzet az, hogy abban az időben senki sem a szabályok szerint játszott…

A játék megértéséhez először is elemezzünk egy kártyalapot, hogy miből is állt pontosan. Legyen ez például a Wartburg 353W típus:

Image11    wartburg-353-w    s01

Nos, a lap közepén az autó képe található szigorúan rajzolva, nem pedig fényképezve! (Egyébként zseniális munka, bárki is rajzolta, dicséret illeti…)
A kép alatt az autó főbb paraméterei találhatók, úgymint:  Hengerek száma, térfogata, A jármű teljesítménye, maximális sebessége, és fogyasztása. (Ez alól csak az úgynevezett mindent-vivő lap volt a kivétel, de erről majd később…)

Az autó képétől balra fent látható a márka logója, vagyis a járművet gyártó cég márkajelzése. Eddig minden rendben, de nem sokáig, mivel a jelzés felett egy igencsak érdekes felirat található. A Wartburg esetében például: KGST. Nos ez a kis felirat a gyártó cég hovatartozását volt hivatott jelezni. Ez bizonyos típusoknál az ország jelölésével (Zsigulinál például: SU Peugeot esetében: F), míg egyeseknél az odatartozó gazdasági csoport megnevezésével (pl. KGST) próbálták jelölni. Ezek után fellélegezhetünk, hiszen már-már puritán megoldásnak tűnhet a kártyalap jobb felső részén a jármű típusa.

A játék leírása:

Ahogy fentebb említettem, „abban az időben senki sem a szabályok szerint játszott…” Nos, rossz az, aki rosszra gondolt… De akkor mégis hogyan? Hát kérem nem a kártyajátékban található szabályleírás alapján, hanem úgynevezett saját szabályok szerint. Ez pedig a következőképpen nézett ki:

Polski-Fiat Skoda-110 Image38 Image27 Zsiguli-2103

Kiosztották az összes lapot a játékosok közt. Azok a saját lapjait egymás tetejére tették tetszőleges sorrendben úgy, hogy a lapok felfele nézzenek, és azt a többiek azt ne láthassák.

A hívó ránézett a saját legfelső lapjára, kiválasztotta róla az általa legszimpatikusabb paramétert, és azt bemondta.

A többiek is bemondták a legfelső lapjukról ugyanezt a paramétert, és az egész sort az kapta meg, akinek a legnagyobb szám volt az adott paraméterben a kártyalapján. Ezek után ő vált a hívóvá, vagyis ő mondhatta be a következő körben a számára szimpatikus paramétert. Az nyerte a játékot, akinél a végén az összes lap maradt.

Volt még egy trükk a játékban. Ha a hívó lapján a SU vagy a KGST feliratok szerepeltek, (mit gondol a kedves olvasó, vajon miért épp ennél a két kifejezésnél?) akkor bemondhatta az ominózus mondatot: KGST kérek! Ilyenkor lehetősége nyílt a hívónak mondani egy számot, mely azt jelentette, hogy mindenki leszámolt annyi lapot az asztalra, amennyit bemondott a hívó. Az így előrekerült lap paraméterei alapján nyerte meg az addig leszámolt összes lapot az, akinek így a legjobbnak bizonyult a járműve.

És most következzen az a bizonyos Mindent-vivő!
Volt egy lap, rajta egy speciális autóval, ezt neveztük mindent-vivőnek:

corsa12b   Image35   corsa12

Ahogy látják, túlságosan sok paraméter nincs rajta. Pontosan ezért neveztük el mindent-vivőnek, ez amolyan Joker jogokkal rendelkezett, vagyis akinél ez a lap volt, az nyerte vele az adott kört.

Most pedig számoljunk egy kicsit:

Autókvartett 1961 10    Autókvartett 1965_02    Autókvartett 1973_01    Autókvartett 1961 01

A hat pakliban az Ikarus márka szerepel a legtöbbször, 13-szor, ami nem meglepő, még úgy sem, hogy két modell kétszer ismétlődik, így 11 különféle Ikarus látható, mindössze 3 pakliban. 9 Škoda van, ismétlődés nélkül. 8 Fiat, Ferrari, és Citroën típus található, de az utóbbi kettőből van egy-egy ismétlődő modell is, bár a Ferrarinál ez nem egyértelmű. 7 Mercedes, és 7 Csepel, egy ill. két ismétlődéssel található. 8 további típus szerepel hatszor, 5 ötször, 9 négyszer, 8-8 háromszor és kétszer, és 27 egyszer. 4 olyan modellváltozat van, ami 3-szor is szerepel, ami érdekes, mindegyik szocialista, a Csajka, a ZIL 111 és 114 és a 353-as Wartburg. Egy autótípus van, aminek 3 változata is szerepel a kártyában, a Ford Mustang.

Első látásra meglepő, hogy noha a keleti autók paklinként több kvartettel is képviseltetik magukat, Zsiguliból mindösszesen három darab van. A magyarázat egyszerű, hiszen csak az utolsó három kvartett készült a Zsigulik gyártásának idején , és a legutolsót is 1977-ben rajzolták, amikor a Zsigulik még korántsem voltak olyan nagy számban jelen, mint a nyolcvanas évek első-felétől kezdődően, amikor is már-már státuszszimbólumnak számítottak.

Popovics László

Image02  Image01  Image03   Image04   Image05   Image06

Image07  Image08   Image09   Image10   Image11   Image12

Image13   Image14   Image15   Image16   Image17   Image18